Brandbestendig maken N35-tunnel in Nijverdal gaat miljoenen kosten

Het gaat miljoenen euro's kosten om de Salland-Twentetunnel in Nijverdal te beschermen tegen extreem hete branden. Dat heeft minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur de Tweede Kamer laten weten.

Landelijk moeten in totaal vier bestaande tunnels en één in aanbouw zijnde tunnel extra brandbestendig worden gemaakt. Bij elkaar gaat dat het Rijk meer dan 200 miljoen euro kosten.

De bestaande tunnels zijn nu gewoon veilig voor weggebruikers, benadrukt minister Van Nieuwenhuizen. Alleen in het geval van een zeer intense brand, bijvoorbeeld als er een tankwagen met brandstof in brand staat in een van de tunnels, zou de temperatuur zo hoog kunnen oplopen dat het beton het begeeft. Dat kan de tunnels onherstelbaar beschadigen.

Hittewerende bekleding

Door de Salland-Twente tunnel lopen de N35 en twee spoorbanen. Dat de tunnel onvoldoende brandwerend is, is al meer dan een jaar bekend. De gebruikte betonsoort, zo bleek uit onderzoek, houdt bij extreem hoge temperaturen minder lang stand dan gedacht. Maar omdat de kans op een calamiteit zeer klein werd geacht, bleef de tunnel open.

Door het aanbrengen van hittewerende bekleding moet het probleem worden opgelost. Dat kost voor de vier bestaande tunnels tussen de 105 en 135 miljoen euro. Het bedrag is niet te verhalen op de bouwers van de tunnels, aldus de minister. Voor de in aanbouw zijnde Gaasperdammertunnel kost het maximaal 100 miljoen euro, wat binnen het bestaande budget kan worden opgevangen.

2020

Per tunnel moet er een herstelplan worden gemaakt. Daarover verwacht Van Nieuwenhuizen uiterlijk begin 2020 meer duidelijkheid te kunnen geven. Pas daarna kan met het herstel worden begonnen.

De minister laat verder onderzoeken of ook andere tunnels onvoldoende brandwerend zijn.

Deel dit artikel: