Honderden kunstwerken onzichtbaar opgeslagen in depots Overijsselse gemeenten

Overijsselse gemeenten hebben vele honderden kunstwerken in depots liggen, onzichtbaar voor het publiek. Dat blijkt uit een enquête van Nieuwsuur. De werken zijn gekocht in de tijd dat het Rijk een speciale regeling had, de Beeldende Kunstenaars Regeling (BKR), tussen 1956 en 1987.

Gemeenten in heel Nederland hebben door de jaren heen ongeveer 300.000 kunstwerken verkregen, waarvan ze nu nog ruim 55.000 in bezit hebben. 42.000 daarvan liggen volgens Nieuwsuur opgeslagen in depots, waar niemand ze kan zien.

Duizenden BKR-werken in Overijssel

Overijsselse gemeenten kochten met de BKR-regeling duizenden kunstwerken aan. De afgelopen jaren is al een grote opruiming gehouden. Maar nog altijd hebben de gemeenten duizenden werken in hun bezit. Enschede had er bijvoorbeeld 2.500. Inmiddels zijn dat er nog duizend. Almelo had en heeft 1.500 BKR-werken, Zwolle duizend.

Ondanks dat geprobeerd is werken te verkopen of uit te lenen, bestaan de depots nog altijd. In Deventer liggen er bijvoorbeeld nog altijd 1.250 werken in de opslag. In Zwolle zijn dat er nog zeker tweehonderd, blijkt uit de cijfers van Nieuwsuur. Maar veel andere gemeenten, zoals Enschede en Almelo, kunnen geen antwoord geven op de vraag hoeveel kunst in de opslag ligt.

Nieuwsuur vroeg in totaal 193 gemeenten naar de hoeveelheid werken in opslagplaatsen. Rotterdam heeft het grootste aantal kunstwerken in depot: 15.000 stuks. Groningen heeft 13.444 kunstwerken opgeborgen in het depot. In Amsterdam gaat het om zeshonderd stukken.

Regeling afgeschaft in 1987
Kunstenaars die niet aan de bak kwamen, konden vroeger hun werk inleveren bij het Rijk. Een speciale commissie schatte de waarde en gaf de makers een vergoeding. De werken kwamen bijvoorbeeld in overheidsgebouwen te hangen. De Beeldende Kunstenaars Regeling (BKR) werd in 1987 afgeschaft omdat die te duur werd.

Rik Vos, die de kunstcollectie vroeger beheerde voor het Rijk, wil dat gemeenten wat doen aan hun opgeslagen verzameling. "De werken hangen soms op tochtige zolders of in vochtige kelders. Het is de hoogste tijd dat gemeenten iets aan die BKR-voorraad gaan doen. Of weer onder de mensen brengen, of in het uiterste geval maar weg doen", zegt hij in Nieuwsuur.

Meer over dit onderwerp:
Kunst Cultuur Nieuws
Deel dit artikel:

Reageren