Aanpak overlast door uitgeprocedeerde asielzoekers op Vechtdallijn kost zeker anderhalf miljoen euro

Stelselmatig zwartreizigers aanspreken, bespuugd worden, uit de trein geduwd worden of in een vechtpartij belanden. Het is meer regel dan uitzondering bij de stewards op de treinen van Zwolle naar Emmen.

Aanpak van de overlast op deze lijn kost 1,5 tot 2,4 miljoen, meldt RTV Drenthe.

'Niets te verliezen'

Bijna altijd zijn zogenoemde veiligelanders de veroorzakers. Dat zijn asielzoekers die weten dat de kans op een asielstatus heel klein is. En dus hebben ze niks te verliezen en zo gedragen ze zich ook, zegt treinsteward Gert Palm van Arriva.

"Zo weigeren ze te betalen voor een treinreis. En als je er wat van zegt word je uitgescholden voor racist", vertelt hij. De overlast die veiligelanders veroorzaken in de treinen tussen Emmen en Zwolle neemt niet af, ook niet nu Arriva sinds september de stewards met bodycams en in tweetallen op een trein laat werken. Palm vertelt wat hem en z'n collega's wekelijks overkomt.

Afgelopen december waren er 62 incidenten, zo blijkt uit de cijfers van Arriva. De vervoerder spreekt van A (8), B (51) en C (3)-incidenten. De categorie A is het zwaarst, omdat er fysiek geweld is gebruikt. De meeste B-incidenten bestaan uit zwartrijden en/of het niet willen dragen van een mondkapje. Het niet hebben van een vervoersbewijs is volgens treinsteward Gert Palm en zijn regiodirecteur Jieskje Hollander bijna altijd de aanleiding voor de incidenten.

De C-categorie bestaat uit overtredingen zoals roken en vandalisme in de trein. Behalve veiligelanders zijn ook asielzoekers van het azc vlak bij Emmen-Zuid en cliënten van aantal opvangcentra onder meer voor daklozen langs de lijn Emmen-Zwolle de boosdoeners.

Meer stewards geen oplossing

Twee stewards op één trein is geen goede oplossing, omdat er dan op andere treinen helemaal geen steward zit. In zo'n trein ontstaan er geen scheld- en vechtpartijen over het zwartrijden, maar volgens Arriva-regiodirecteur Jieskje Hollander neemt andere overlast zoals roken en vandalisme in de stewardloze treinen wel toe.

Hollander wil de problemen aanpakken met een mix van maatregelen: een reisverbod, uitbreiding van de geweldsbevoegdheid voor de treinstewards en simpel meer treinstewards erbij. Hollander ziet het meest in zogeheten vliegende teams. Die moeten komen bovenop het reguliere treinpersoneel. De duurste variant is 2,4 miljoen euro, de goedkoopste 1,5 miljoen.

Uitbreiden bevoegdheid

Door stewards in koppels door de trein te laten lopen, en met bodycams uit te rusten, hoopte Hollander dat er een preventieve werking van uit zou gaan. Maar dat blijkt niet of in ieder geval onvoldoende te werken. Dus denkt ze aan uitbreiden van de geweldsbevoegdheid van stewards, meer personeel erbij en vervoersverboden voor reizigers die zich niet weten te gedragen.

Hollander wil graag aan de slag, want extra personeel moet worden geworven en huidig personeel moet worden bijgeschoold. Dat alleen al gaat een half jaar duren. En dan moeten de provincies Overijssel en Drenthe snel met miljoenen over de brug komen. De vakbond voor treinpersoneel VVMC is blij met de gekozen maatregelen, maar vreest dat het allemaal veel te lang gaat duren.

Vervoersverbod

Verschillende VVD-fracties, waaronder die in de gemeenten Dalfsen, Ommen, Zwolle en Hardenberg, kondigden onlangs aan dat ze een onderzoek willen naar een vervoersverbod voor uitgeprocedeerde asielzoekers in de trein tussen Zwolle en Emmen: "Onze inwoners rijden op deze lijn en hebben, net als het treinpersoneel, heel regelmatig te maken met agressie en geweld", meldden ze afgelopen najaar in een gezamenlijk statement. "Voor raddraaiers is geen plaats in de trein. De VVD ziet dan ook graag dat een mogelijk vervoersverbod voor deze groep wordt onderzocht".

Meer over dit onderwerp:
ZWOLLE VECHTDAL
Deel dit artikel: